Kunst
2.9.25
3.10.25

Retrospektiv utstilling av Lars-Erik Svensson

Utstillingen viser 30 år med maleri og skulptur. Hvordan beskriver man et kunstnerskap som har vart i over 30 år, når jeg selv ikke føler noe stort behov for å bruke ord? Kanskje dere likevel forstår litt mer av det jeg vil formidle gjennom denne teksten …

Å lage en utstilling handler ofte om å sette sammen bilder og ideer på en måte som gir mening. Disse ideene har svirret rundt i hodet mitt, og mange har blitt skrevet ned på små lapper i atelieret. Er det noen felles tråd mellom Walt Disneys ukjente, svenske tegner Gustaf Tenggren, komikeren Henrik Schyffert som siterer The Clash, et håndkle fra en tante, et sitat fra kunstneren Paul Thek – som jeg egentlig vet lite om – og mine egne tanker om abstrakt maleri? Og skulle det ikke også være litt humor i det hele?

Den siste uken dukket Voltaire opp i atelieret med min tantes håndkle på hodet. Etter et års arbeid sitter jeg igjen med den samme følelsen: Det er fortsatt ingen orden på papirene mine!Tekst til utstilling på Galleri Sagene Kunstsmie 2022"Alt skal være med" var arbeidstittelen på utstillingen – eller kanskje var det noe helt annet som jeg har glemt nå? Til slutt fikk den navnet The Wonderful World That Almost Was, men tanken om å ta med alt forble. Sopp, rotter, fluer, Aarnios møbler, malerier, en snømann og mye annet fikk plass.

Utstillingen er en blanding av ideer fra romantikken, modernismen og postmodernismen. Romantikken ønsket å bryte sjangre og søkte det teatralske og effektfulle. Modernismen ville skape et harmonisk og avgrenset uttrykk, noe som irriterte postmodernistene – som til syvende og sist også var romantikere.

Granskogsfolk – mitt seneste prosjekt:

Min oppvekst i et åpent landskap, en sommer med skrekkfilmer og min fascinasjon for romantisk maleri har inspirert dette prosjektet. Granskogsfolk er en blanding av minner fra skrekkfilmer som ble vist sommeren 1972 på svenske TV1 – en serie med åtte klassiske grøssere fra filmselskapet Universal. Fascinasjonen for de mørke landskapene i 1800-tallets romantiske maleri og min egen frykt for å gå meg vill i skogen har også påvirket prosjektet.c

Jeg vokste opp nær havet, i et åpent landskap der skogen føltes som en mørk bakgrunn. De få gangene vi gikk inn i skogen, var det ofte for å hente en ball som hadde trillet inn blant trærne. Den lille skogen bak fotballbanen var kanskje det nærmeste jeg kom en nordisk skrekkromantisk opplevelse. Eller kanskje var det når vi syklet hjem gjennom den mørke skogen etter å ha besøkt en venn som bodde litt for langt inne i mørket.

Malerier av trær, rotter og industriruiner blandes med skulpturer av fantasidyr, en Voltaireskulptur og andre urovekkende figurer. Jeg inviterer dere inn i min egen lille nostalgiske verden, der virkelighet møter dype fantasier.

Bio

Lars-Erik Svensson (1961 i Sverige) er utdannet ved Fria Målarskolan i Halmstad, 1987-92, Kunstakademiet i Trondheim, 1995-99 og Konstakademin i Stockholm, 1999-2000.hatt flere separat og grupputstillinger i Norge, Sverige og Tyskland har deltatt på Statens Høstutstilling 6 ganger Innkjøpt av blant andre Norsk Kulturråd, Nordnorsk Kunstmuseum og Östersunds Kommun. Utført flere utsmykkingsoppdrag i samarbeid med Annika Simonsson.

Samarbeidspartnere:

Skulptur og installasjon i samarbeid med Annika Simonssonen.

Lydverk av Arne Borgan.

Bilde: Lars-Erik Svensson

NB! Dato er kun tildelt periode. Dette inkluderer opprigg og nedrigg.

Nøyaktige åpningstider kommer senere.

Hvor
Sal B
Passer for
Alle
Arrangør
Lars-Erik Svensson
Åpningstider
Besøk nettside