Gruppeutstillingen Prisms of Myopia viser fotografi og kamerabasert kunst kuratert av Monica Holmen fra Nitja senter for samtidskunst. Produsent for utstillingen er Stiftelsen Bjørka - Verksted for fotografi som holder til på Grønland i Oslo.
I samtidskunsten er man langt forbi oppfatningen om det fotografiske mediet som et sannhetsdokument. I likhet med hvilket som helst annet kunstnerisk medium, representerer også de kamerabaserte uttrykkene kunstnerens utforskende blikk, til dels subjektivt og farget av det individuelle engasjement. Inspirert av myopi, det vitenskapelige begrepet for nærsynthet, peker utstillingstittelen på betydningen av den enkelte kunstners dedikerte oppmerksomhet og myopiske tilnærming til sitt materiale.
Som resultater av en kunstners nærsynte studier, og gjennom det en insistering på betydningen av et gitt tema, vil et kunstverk forsøke å dytte betrakterens blikk i ulike retninger. Nettopp oppfordringen om å innta andre ståsteder og se ting fra flere sider er kan hende også samtidskunstens viktigste rolle i vår samtid. Et velkjent ordtak snakker om å gå noen mil andres sko; i kunsten er det nærliggende å oppfordre til å se verden med noen andre sine (metaforiske) briller.
Lik et prisme som bryter lysstrålene i utallige retninger, er Bjørka et samlingssted for kamerabasert kunstnerisk utvikling og refleksjon. Her deler 35 kunstnere analoge og digitale fellesverksteder. Følgelig utgjør Prisms of Myopia et mangefasettert bilde bestående av alle de myopiene som Bjørka-kunstnerne utgjør. Gjennom utstillingen får man også et innblikk i noe av det som opptar samtidskunsten i dag.
I Prisms of Myopia vil publikum oppleve arbeider som retter oppmerksomheten mot mellommenneskelige forhold, spørsmål omkring identitet og tilhørighet, og forventninger og fordommer i møte med menneskene rundt oss. Refleksjoner oppstått i kjølvannet av global pandemi, det gjennomdigitaliserte informasjonssamfunnet, og hvordan det påvirker oss som mennesker er et annet spor i noen av verkene. Et kritisk blikk på levesett, forventninger om stadig vekst, og hvordan dette anfekter både enkeltmennesket og det stadig mer anstrengte forholdet mellom menneske og natur går som en rød tråd i flere av kunstnerskapene. Refleksjoner omkring historiens plass åpnes det også for. Hvilke spor av historien ser vi – det være seg kunsthistorien så vel som den større historien – og hvilke implikasjoner har den i dag? Sist er også mer mediespesifikke utforskninger der selve fotografiet og dets muligheter og begrensninger er gjenstand for kunstnerisk utforskning. Resultatene synes ofte å være abstrakte og nonfigurative, noe som nok en gang punkterer eventuelle illusjoner noen måtte ha om fotografi som sannhet – og snarere poengterer det myopiske i ethvert kunstneriske prosjekt.
Monica Holmen, kurator for utstillingen.
• Dalia Karg • Karoline Hjorth • Ådne Dyrnesli • Adrian Bugge • Alexander De Cuveland • Andrea Gjestvang • Brian Cliff Olguin • Chris Harrison • Dag Nordbrenden • Eline Benjaminsen • Ingrid Eggen • Istvan Virag • Jan Khür • Jói Kjartans • Jon Sæland • Kari Margrethe Sabro • Katharine Mac Daid • Katinka Goldberg • Katja Høst • Linda Bournane Engelberth • Marie Sjøvold • Marin Håskjold • Marit Silsand • Maya Økland • Preben Holst • Rebecca Jafari • Signe Marie Andersen • Siri Ekker Svendsen • Tor Simen Ulstein • Ulla Schildt • Ingve Ottesen • Una Hunderi • Heidi Sundby
Bio
Stiftelsen Bjørka er en hjørnestein i utviklingen av ny kunst, nye kunstnerskap og et vitalt og dynamisk fotokunstfelt i Norge. Det ble etablert i 1998 og drives som en ideell og privat stiftelse av og for billedkunstnere som jobber med kamerabasert kunst. Bjørka tilbyr analogt og digitalt utstyr, fellesverksteder og atelier til sine 35 medlemmer. Formålet med stiftelsen er å gi profesjonelle kunstnere bærekraftige arbeidsvilkår for egen kunstproduksjon. Bjørka ligger i Schweigaards gate 34 D på Grønland i Oslo.
Monica Holmen (f. 1982) er kurator og koordinator ved Nitja senter for samtidskunst, og frilanser som kurator, skribent og redaktør. Holmen er tidligere co-redaktør for magasinet Kunstforum, og har master i kunsthistorie fra Universitetet i Oslo med avhandlingen This is MOST Important – Dag Alveng’s New York-photographs in light of the American street photography (2010).
Foto: Åsne Rambøl, Intergalactic rewilding, 2023 (utsnitt)